🌴ABADAN CITY💛

این وبلاگ معرفی تمام مکان های قدیم و جدید آبادان فرهنگ آداب و رسوم آبادان است

🌴ABADAN CITY💛

این وبلاگ معرفی تمام مکان های قدیم و جدید آبادان فرهنگ آداب و رسوم آبادان است

🌴ABADAN CITY💛

این وبلاگ با دسترسی به منابع رسمی و معتبر تمام مطالب مربوط به آبادان در دسترس شما قرار میدهد
از گذشته تا امروز آبادان،مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری آبادان رسم و رسوم مردم و... مربوط به آبادان را در این صفحه ببینید

بایگانی

شط بهمن شیر

سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۶، ۰۵:۴۷ ب.ظ

رود کارون پس از رسیدن به شهر خرمشهر به دو شاخه تقسیم می‌شود، شاخه نخست به سوی اروندرود در مرز ایران و عراق رفته، و پرآب‌ترین دهانه یا بهمن‌شیر، در امتداد اروندرود به خور بهمن‌شیر و سپس به خلیج فارس می ریزد. درازی رود بهمن‌شیر حدود ۹۰ کیلومتر، عرض آن ۶۰۰ متر و عمق آن حدود ۴ متر است.

«بهمن‌شیر» یا «بهمن‌اردشیر» یا «وهمن‌اردشیر»، برگرفته از نام نخستین شاه ساسانی (اردشیر بابکان)،است.

 کناره‌های بهمن‌شیر از بخشهای مهم خرماخیز خوزستان به شمار رفته، اما در کرانه باختری‌اش نسبت به کرانه خاوری، نخلستان‌های بیشتری وجود دارد.

 کارون تا پیش از جریان یافتن در شاخه بهمن‌شیر، از شاخه کورکارون به دریا می ریخت.پس از پایان جنگ ایران و عراق (۱۳۶۷ خورشیدی)، بهمن‌شیر از شناورهای غرق شده و مواد انفجاری پاک‌سازی شد، و در سال ۱۳۷۱ خورشیدی، وزارت جهاد سازندگی، لایروبی آن را از ابتدای رودخانه موسوم به 'سه شاخه' آغاز کرد، که طبق برآورد و با لایروبی ده میلیون متر مکعب از بستر رود، بخش اول مسیر این رود (از بندر چَویبدِه در سی کیلومتری جنوب شرقی آبادان تا بندر خرمشهر) برای گذر شناورهای باری و صیادی با ظرفیت پنج هزار تن و آبخور سه متر، آماده می‌شد.

  • علی کرمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی